Leallekümtettekun;Taki korunasınız diye , yani Ramazan’da bize helal olan yemek içmekeşlerimizden uzak durmak gibi bize helal olan şeylerden Allah içinoruçlu iken uzak kalmakla başlıyoruzkidiğer ayların tümünde zaten yasak olan yalan gıybet,faiz zina gibi Allah’ın yasakladığıtümkötü şeylerekarşı kendimizi tutma alışkanlığı edinelim diye, zaten her zaman yanlış olan bu yasaklara oruçta tam uyulursa oruç tutmuş oluruz yoksa aç kalmak yanımıza kar kalır. Ey iman edenler! Oruç, sizden öncekilere farz kılındığı gibi size de farz kılındı ki, takvaya ulaşasınız"(Bakara, 183).
Ayette yer alan "kütibe" fiili "farz kılındı" manasına gelmektedir. Ayetin merkezi kavramı, oruç anlamına gelen "sıyâm" kelimesidir.
Müslümanların Ramazan günlerindeoruçlu iken yeme-içme ve cinsel ilişkiden kendilerini alıkoymalarını ifade etmektedir. Bu anlamıyla oruç, insana disiplin duygusu aşılamakta, iradesini kuvvetlendirmekte ve ahlaki boyutunu zenginleştirmektedir.
"Savm" veya "sıyâm" kavramı, "insanın dilini tutması, yalan konuşmaması, insanları incitecek kelimelerden sakınması" anlamına gelmektedir. Bu anlamı şu ayette bulmaktayız: "Ben Rahman içinkonuşmaktankaçınmaya karar verdim; bugün bu yüzden insanlardan kimseyle konuşmayacağım de" (Meryem, 26).
Bu, yanlış bir iş yapmadığı halde halk tarafından yanlış değerlendirilen bir hareketten dolayı uygulanan bir susma orucudur. Bu oruç türü, savunulması veya ispat edilmesi mümkün olmayan bir olay karşısında takip edilecek en iyi metottur.
Hz. Meryem'in bu uygulaması, günümüze, oruçlu iken yalan söylememek, söztaşımamak, gıybet etmemek şeklinde intikal etmelidir. Bunlardan başkadoğruluğunainandığımız fakat başkaları tarafından yanlış değerlendirilen bir eylem için bize susma alışkanlığı kazandırmalıdır.
İşte bu anlamıyla oruç, midenin ve cinsel organların oruçlu olmasının yanı sıra dilin de oruçlu olmasını ifade etmektedir.
Bu, oruç tutan kişinin Allah katında kazandığı makam ve değerinyüceliğinigösterir.
İnsanın Allah içinaç kalması, cinsel ilişkiden kendini alıkoyması ve dilini disipline etmesi, manen yücelip zirveye ulaşmanıngöstergesidir. Ramazan ayında böyle yapılmasının emredilmesi, senenin diğer aylarında da aynı disiplinin sürdürülmesineyöneliktir.
Oruç tutan insanın şahsiyetindekigelişmişliğe de bu isim verilmektedir. Oruç ibadetinin harareti, insanın günahlarını yakmakta ve insanın gönlünü temizlemektedir. Açlıklamücadele eden insan manevi yapısındaki harareti yükseltmekte, şeytanakarşı mukavemetini artırmaktadır. Yabancı mikropla mücadele veren vücudunateşindekiyükselme gibi, oruç da, şeytana ve kötü arzulara karşımücadele veren bir ibadetin meydana getirdiği harareti ifade etmektedir.Allah Bakara süresi 183-184-185 187 gibi 4 ayetinde orucu detaylı anlatmıştır . Bu ayda Kuran’ın inmeye başladığınısöyleyen Allah bizedeokumak ,okuduğunuanlamak,anladığınıyaşayarak kalbine kuran inenlerden etsin amin amin.
Yorum Yazın