YÜCE Allah, Kuran'da infak denen iyiliğin kimlere yapılacağını ele almakta ve şu ayette bunu açıklamaktadır:"Sana, kimlere infak edeceklerini soruyorlar. De ki: İyilik umarak yapacağınız harcama anne-babanıza, yakın akrabanıza, yetime, muhtaca ve yolcuya aittir; her ne iyilik yaparsanız mutlaka Allah onu bilir." (Bakara, 215)
1. İnfak İyilik Uğruna Yapılır
Harcama manasına gelen "infak"ın, ibadet olabilmesi için niyetin Allah rızası için olması gerekir. Allah adına yapılmayan bir harcama ibadet olamaz. Bazı ayetlerde "Allah yolunda" (Bakara, 261), bazı ayetlerde de "Allah'ın rızasını arayarak" (Bakara, 265) ifadeleriyle niyetin Allah rızası için olması gerektiği vurgulanmaktadır. O nedenle, Allah rızası için olmadıkça hiçbir iyilik, hiçbir yardım, hiçbir ibadet insanı hayra eriştirmez.
Bakara 177'de, hayra erişmenin, erdemliliğin şartları sayılmaktadır: İman, infak, namaz, zekât, ahde vefa ve sabır. Bu durum, ortaya konan davranışların bilinçli olmasının önemini ortaya koyması bakımından büyük önem taşımaktadır.İmandan sonra, yoksulluğun ortadan kaldırılması için mücadele edilmesini öngören bu ayet, infaka çok büyük önem vermektedir. Bakara 177. ayeti de hayra ermenin altı şartından birinin infak olduğunu belirtmekte ve kimlere infak yapılacağını açıklamaktadır. İnfak, iyiye kavuşmak, iyiliğin insanlığa yayılması, kötülüklerin kaynağında yer alan fakirliğin ortadan kalkması için yapılmalıdır.
2. İnfak Kimlere Yapılır?
Ayetin ikinci bölümü, iyiliği umarak yapılacak harcamanın kimlere yapılacağını belirlemektedir. Bunlar, Bakara 177'de akraba, yetim, yoksul, yolda kalmış, dilenci ve köle olarak sıralanırken, Bakara 215'te ana-baba, akraba, yetim, muhtaç ve yolda kalan şeklinde sıralanmıştır. Her iki ayeti birleştirdiğimizde infakın kimlere yapılacağı tam olarak netleşmektedir: Ana-baba, akraba, yetim, muhtaç, yolda kalan, dilenci ve köle. Ayetlerde sayılan fakir gruplar, önemli olandan önemsize doğru sıralanmaktadır. Ana-baba ilk sırayı almaktadır. Ana-babasına harcama yapmayan insan, uzaktakilere harcama yaparak hayra eremez.
3. Allah Yapılan İyiliği Bilir
Bu ifade, toplumda mevcut olan fakirlikle mücadele için yapılan infakın Allah tarafından bilindiğinin şuurunda olarak infak etmeyi öngörmektedir. Hayra ermek ve Allah tarafından değerlendirmeye tabi tutulacağının şuurunda olarak infakta bulunmanın neticeleri sadece bu dünyada değil ahirette de görülecektir.
"Allah yaptığınız her türlü infakı/iyiliği bilir" ibaresi insanları, hem iyilik yapmaya, hem de bunun devamlı olmasına teşvik etmekte; göz ardı edilen amellerin zamanla ortadan kalkacağına işaret etmektedir. Ayetin bu kısmını insanlığın hayatına uyarlarsak şöyle bir neticeye varabiliriz: İyi adına insanların ürettikleri her şey bilinmeli, kayda geçirilmeli, değerlendirilip ödüllendirilmelidir.
Kısaca infak en çok sevdiği mallardan kendisi muhtaç olsa bile Allah'ı çok seven onun rızası için, açıkve gizli, hızlıver ve verince hemen unut düsturu ile olanı yalnızca Allah rızasını umarak verilmelidir İnsan süresi8ve 9 ,-Adaklarını yerine getirirler ve kötülüğü yaygın olan bir günden korkarlar. Sevdikleri gıdalardan yoksula, yetime ve esire yedirirler. “Biz, size sırf Allah rızası için yediriyoruz; sizden ne bir karşılık, ne de teşekkür bekliyoruz. Çünkü biz suratsız, çok katı bir günün azabından ötürü Rabbimizden korkarız” derler.